Баба Радка – живата реклама на родния фолклор и обичаи

 баба радка1Баба Радка се прочу в чужбина като живата реклама на родните фолклор, обичаи и гостоприемство.

Никой не е пророк в собствената си страна, това важи в пълна степен за една българка от варненското село Солник. Тя е превърнала къщата си в музей – по стените на вътрешните помещения са окичени ръчно тъкани народни носии с пъстри и запленяващи шевици, алени  пояси,  кенарени ризи с красиво българско везмо, кукерски маски  с кожи и чанове и стар традиционен  стан. „Всичко съм тъкала сама на него“, казва Радка.Тя показва изработените от нея с много любов и сръчност 27 женски, 30 детски и 12 мъжки носии. С тях  тя облича и самодейния си състав, и гостите, които редовно си правят снимки в нашенски премени. Дивят се и на плитките от естествени коси, които носят бабите танцьорки и певици. „Не са наши, косите ни вече хич ги няма, но си ги прикачаме по старовремска технология“ – обяснява баба Радка.

бабарадка3

 

В двора е подредена цяла сбирка от оръдия на труда, в калайдисани менци греят цветни градинки, лъскави лакирани кратуни, подрънкват чанове. В центъра на големия двор сянка хвърля огромен столетен орех, около който гостите вият дълги хора, след като са се насладили на фолклорната програма. И после – вратите на къщата се отварят, прагът към градината престъпват гайдар и тъпанджия, следва ги цял състав за народни танци, пременени в автентични народни носии. Баба Радка знае как да поддържа настроението. След кръшни хора и ръченици иде ред на танца на пеперудите, следва го този с щракането на дървени лъжици, които задават ритъма на музиката. Накрая публиката се впуска във вихъра на хорото. Връх на преживяването е представянето на сватба като народен ритуал. Гвоздеят на програмата е разиграването на истинска старовремска българска сватба, на която булката е пременена с алено було и носия.

бабарадка2

Този път в ролята на младоженци влизат млада германка и датчанин. Пред германския в. “Райн-Некар цайтунг” Аня Хамер разказва за голямата си българска сватба.

“Когато наскоро посетих баба Радка, изобщо не предполагах, че ще се върна у дома вече омъжена“. “ Концепцията  на баба Радка  за разпространяване и популяризиране на българския фолклор е  изключително успешна“, убеден е и Волфганг Вайтланер. Всички, които са посетили село Смолник и баба Радка са  категорични в едно. След посещение при нея гостите се  докосват до българската традиция и фолклор. Те си тръгват от тук осенени от щастие и гледат на живота с усмивка.

                           

                                                                                                               

48 thoughts on “Баба Радка – живата реклама на родния фолклор и обичаи

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.